
Oto nowa na polskim rynku gama PEO tym razem krawężnikowych. Służących do oznakowania tak ostatnio popularnych w naszym kraju małych rond, rozbudowanych skrzyżowań i azyli dla pieszych.
Odblaski te wykonywane są w fabryce uznanego europejskiego producenta szkieł reflektorowych do takich marek samochodów jak Peugeot, Renault, Citroen czy Jaguar. Doświadczenie projektantów firmy HOLOPHANE France w zakresie optyki umożliwiło stworzenie soczewek odbijających promienie świetlne reflektorów pod najodpowiedniejszym kątem.


Zaletą szklanych PEO jest ich zdolność do samoczyszczenia podczas deszczu. Gumowa koszulka upraszcza instalację i umożliwia jej dokonywanie również w deszczu ponieważ do montażu nie stosuje się żadnego kleju.
Część PEO wpuszczana w krawężnik jest w całości metalizowana przez natryśnięcie warstwy aluminium zapewniając w ten sposób ochronę elementu, co skutkuje lepszymi właściwościami optycznymi. Optymalizacja krzywizn zapewnia dużą sprawność świetlną oraz bardzo wysokie wartości współczynnika odbicia współdrożnego.

Podstawowa zasada działania to odbijanie i załamywanie światła. PEO składa się z trzech głównych części: powierzchni padania, lustra i nóżki. Powierzchnia padania wystaje ponad krawężnik, odbierając wiązki światła od przejeżdżających pojazdów. Krzywizna powierzchni jest tak dobrana aby skupiać wiązki światła w specjalnym obszarze części metalizowanej, która tworzy lustro. Odbija ono światło i zwraca w kierunku pojazdu, zapewniając kierowcy precyzyjny i efektywny znak świetlny, również podczas deszczu. Nóżka umożliwia umieszczenie elementu w gnieździe montażowym.
Charakterystyka techniczna
waga | 150g |
wymiary | średn.50mm-wys.50mm |
materiał | hartowane szkło optyczne |
wytrzymałość na ściskanie | > 12 ton |
odporność na uderzenia | > 25 J |
sposób mocowania | wbijane mechanicznie bez użycia kleju |
współczynnik światłości R | > 80 mcd/lx |
typ odbicia światła | wielokierunkowy |
Wszystkie odblaski HOLOPHANE są wykonane ze szkła hartowanego co powoduje, że ulegając zniszczeniu podczas zdarzenia drogowego kruszą się na nieostrokrawędziste kawałki.
Galeria
Instrukcja montażu
UWAGA!
KRAWĘŻNIKOWE PUNKTOWE ELEMENTY ODBLASKOWE SĄ ZAPROJEKTOWANE DO WYŁĄCZNEJ INSTALACJI W ELEMENTACH KRAWĘŻNIKOWYCH (LUB INNYCH WYNIESIONYCH URZĄDZENIACH DROGOWYCH) I NIE MOGĄ W ŻADNYM WYPADKU BYĆ UMIESZCZANE WPROST W NAWIERZCHNI.

KROK 1
HOLOTOOL napędzany jest prądem elektrycznym. Jest zainstalowany na pionowej suwnicy i przytwierdzony do ruchomego podwozia. Możliwe jest pochylanie wiertnicy co pozwala na jej dostosowanie do różnych typów krawężników. Głębokość wiercenia ogranicza specjalny pierścień.

KROK 2
Gdy otwór jest już wywiercony, wsuwamy końcówkę śrubokręta w szparę pomiędzy ścianą otworu a trzpieniem. Wyłamujemy go lekkim szarpnięciem

KROK 3
Trzpień odłamie się poniżej poziomu zwężenia otworu które służy za oparcie dla Krawężnikowego PEO. Trzpień da się łatwo wyjąć w jednym kawałku.

KROK 4
Po wywierceniu otworu (średnica 52 mm), umieszczamy cały dostarczony element nad otworem. Wpuszczamy go do otworu do głębokości na jakiej będzie stawiał opór.

KROK 5
Używając młotka i specjalnej nakładki chroniącej szklaną powierzchnię przed rozbiciem wbijamy element w otwór do czasu aż zatrzyma się on na krawędzi zwężenia otworu.
UMIEJSCOWIENIE PEO NA KRAWĘŻNIKACH
Dzięki zastosowaniu rozwiązań inżynierii optycznej HOLOPHANE Krawężnikowe PEO mogą być instalowane na wszystkich typach krawężników niezależnie od tego z jakiego materiału są one wykonane.
Możliwa jest instalacja PEO w obydwu pozycjach:
– na poziomych fragmentach krawężników (schemat A),
– na pochyłych fragmentach krawężników (schemat B).


Otwór montażowy jest wiercony prostopadle do powierzchni krawężnika przy użyciu diamentowego narzędzia HOLOTOOL zaprojektowanego specjalnie do tego celu przez firmę HOLOPHANE.
Zalecenia instalacyjne
Oznakowanie krawędzi zewnętrznej ronda
Prowadzenie pojazdów na rondzie
Maksymalna odległość pomiędzy Krawężnikowymi PEO = 2,0 m
Zalecana odległość pomiędzy Krawężnikowymi PEO = 1,0 m

Oznakowanie wyspy środkowej ronda
Wyhamowanie i podkreślenie zmiany kierunku jazdy pojazdów wjeżdżających na rondo
Maksymalna odległość pomiędzy krawężnikowymi PEO = 1,0 m
Zalecana odległość pomiędzy Krawężnikowymi PEO = 0,5 m

Oznakowanie elementów rozdziału relacji wylotowych
Podkreślenie narożników wysp rozdzielających na wylotach z ronda
Jeden krawężnikowy PEO na każdym elemencie krawężnika

Oznakowanie czoła wysp rozdzielających
Uwidocznienie szerokości wyspy rozdzielającej (podkreślenie znaku c-9 „nakaz jazdy z prawej strony znaku”)
Jeden Krawężnikowy PEO na każdym elemencie krawężnika

Oznakowanie krawędzi wysp rozdzielających
Uwidocznienie zbliżania się do ronda, przez podkreślenie przebiegu drogi
Stopniowe zwiększanie odległości między Krawężnikowymi PEO od środka na zewnątrz ronda
1 odcinek: 12 sztuk co 1,0 m
2 odcinek: 12 sztuk co 2,0 m
końcowy odcinek: jeden PEO co 4,0 m
